Projekt "Surmulen" är sjösatt

Så där ja! Äntligen lite ölbryggning igen. Känns som om det var en evighet sen sist. Dagens pass gick åt till att starta spontanjäsning/lambic projektet "SURMULEN". I de recept på lambic jag hittat står det att man ska använda omältat vete, det fick bli Saltåkvarns vetekross för min del, det var det närmaste jag lyckades komma. Men det är ju vete! Detta omältade vete behövde förklistras som det så fint heter, alltså koka gröt på det hela. Gröten fick koka medan pilsnermalten genomgick sin proteinrast. Sedan hällde jag ner gröten i mäsken som en del av uppvärmningen till försockringsrasten. Här lyckades jag med att få bruna fingrar, temperaturen steg och sjönk om vart annat tills jag lyckades välta i digitaltermoetern ner i mäskkaret. Den flöt och nu fungerar den inte längre. Tillslut fick jag någorluda stil på det hela, men då var mäsken väldigt lös.

   De bruna fingrarna höll i sig i stort sett hela bryggningen. När det var dags att laka, gick det bra till en början, till dess att jag fick för mig att vrida på fullt ställ mot slutet. Resultatet av  detta blev så klart aldeles för mycket och aldeles för svag stamvört. - Men, men, tänkte Fort Men Fel Mannen, det är väl bara att koka den lite längre, läste att "äkta" lamic ska koka i många timmar.

   Koka blev det, den fick koka i nästan fyra timmar till dess att allt överflödigt vatten ångat bort och vörten kommit upp i en resonabel styrka. Jag vet inte vad som flög i mig när det var dags att tillsätta humlet, men jag fick för mig att det var en bra i de att bara slänga i några pellets innan det kokat upp, resultatet av detta blev att humlet fastnade i skummet som jag silade bort under "hot break". Som kompensation skickade jag i några extra pellets. Vi får se vad det blir av detta öl, med tanke på att jag beräknade humlet för att koka i 2 timmar, men nu blev koktiden nästa dubbelt så lång. Hur som helst riskerar det inte att bli någon IPA av det hela.
   Det blev en rellativt grumlig historia som hamnade i damejennen, men nu är den på plats och det är bara hålla tummarna att det börjar jäsa snart. För jag kom i alla fall i håg att hälla i förkulturen med spontanjäst. En tanke som slog mig var att kankse pytsa i lite av min vetesurdeg. Det borde vara liknande kusar som jobbar i den?

   Nu ska jag lämna denna surmule åt sitt öde i ett bra tag och koncentrera mig på att brygga något som jag har lite mer koll på. En Best Bitter till helgen kankse?

Kommentarer
Postat av: Måns

Borde väl inte vara nån stor skillnad på två och fyra timmars kok av humlen? Man får ju ut det mesta av beskan under första timmen... :)

2010-04-27 @ 19:09:23
URL: http://kvasr.blogspot.com
Postat av: Maarten

Egentligen behöver man inte koka vete innan om det är ordentligt krossat. Förklistrinstemperaturen är typ samma som för korn.

Använde du oxiderad humle? Om inte riskerar du att få för mkt beska som inte går ihop så bra med syra öl. Lycka till i surölsträsket. Jag tänker göra en lambic på hösten, så det blir spännande att se hur det går.

2010-04-27 @ 20:37:07
URL: http://saccharolicious.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0