Första brygden på nya orten

Tidigare under hösten lovprisade jag Sigtunas ESB. Detta öl är endast humlat med Callenger och självklart var jag tugnen att göra ett singel hop öl med denna goda sort. Det visade sig bli en IPA baserad på samma grund som min tidigare "snIPA". Provade en ny metod att mäska denna gång, nämligen att blanda kallt vatten och malt och sedan värma upp det till 68 grader och tappa öler det i mäsk-/lakkärlet. Jag tyckte nog att det blev en jämnare värme och att den höll sig längre i kärlet (kan även bero på att jag förvärmde detta ordentligt med hett vatten). Utbytet blev som beräknat. Däremot hände något under koket, det var inte lika livligt som vanligt vilket i sin tur ledde till att effektivitetet i bryggverket miskade. Nu jäser ölet för fullt med Safale -04 jäst.

Jag gjorde även ett försök till lättöl denna gång, genom att laka ut det sista sockret ur malten. Hur detta går får vi se. En sak som står klart är att det blir på tok för beskt på grund av en felberäkning. I stället för den knappa IBUn på 20 blev det i stället 35. Lite för mycket för ett öl som beräknas ha en alkoholstyrka runt 1,5%!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0