Lärlingar i bryggeriet

I dag hade jag besök av två ölintresserade vänner i bryggeriet. Vi skulle brygga en Skottsk Wee Heavy vilken vi ska dricka till Burnsday den 25 januari. Självklart strular det då man ska visa för andra hur lätt och roligt det är att brygga. Dagens bryggd inehäll många maltsorter (bland annant torvrökt- och aromaticmalt) som intevar krossade, därför använde jag matberedaren till krossning. Det var som jag redan viste inget bra alternativ. Mäsken blev för finkorning och lakkärlet täpptes igen ett flertal gånger. Detta resulterade även till att utbytet blev dåligt, trots att vi feön en gångs skull lyckades hålla jämn temperatur under mäskningen. Resteradne monent av bryggningen gick som vanligt.

Vi fick även tid till att prima och butlejera Calenger IPA. Tyvärr hade inte ölet jäst ut så pass mycket som jag hoppats på, samt att jag tror att jag hade i för mycket karamellmalt. Det smakade godis om ölet, inte den IPA punchen jag hoppats på.

Den sista stora besvikelsen idag blev julölet. Som jag tidigare nämnt var jag rädd för att jag fått in vildjäst i ölet. Och så är nog fallet, det smakade jästigt och syrligt, inte alls den brittiska vintervärmare som jag skulle brygga. Typiskt att jag bryggde dubbel sats i år och att jag har givit bort många flaskor till vänner redan. Jävligt surt, och det är mer än ett år till nästa jul.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0