Mer julöl

Det är ett ordentligt jobb att prova sig igenom alla julöl. Det är bara att inse att jag inte kommer hinna testa alla innan jul, både smaklökarna och levern kommer att säga upp sig. Helgens öl har till mesta del varit en besvikelse. Förra året har jag för mig att jag tyckte om Shepherd Neames Christmas Ale, men i år tyckte jag att den var allmänt tråkig. Ölet lovar gott, med fin förpackning och vacker färg, alkoholstyrkan på 7% hintar om att det kan vara ett värmande och komplext öl. Så tycker jag inte fallet var, doften var helt ok, och uppfyllde det man kunde förvänta sig i form av maltighet, karamell och lite alkohol i brittisk tappning. Dock var doften lite svag. Men när man smakar på ölet faller det platt, maltigheten finns där, men en väldigt låg beska. Ölets höga alkoholhalt känns inte alls utan tvärt om känns det aningen tunnt och inte allt så värmade. Trist helt enkelt! Fullers vinteröl värmer där emot mycket bättre trots sin lite lägre alkoholhalt. Maltigt och mustigt med en kraftig doft och fin mahogny färg. Smakar dock inte lika mycket som det doftar, men det var väldigt lättdrucket vilket förvånade.

Wisbys julöl vet jag inte om jag vill nämna, för det tycket jag var riktigt tråkigt! Amarillohumlen tog överhanden över Challenger och Magnum, vilket gav ett lite syrligt och "växtsaftsbeskt" öl. De borde hålla sig till att brygga Pils och Klosteröl. Jag ska sluta köpaderas andra öl för jag blir bara besviken på dem. Besviken blev jag även på Brew Dogs "There is no Santa". Det smakade som Yogi-te med chokladsmak, utspädd kakao med stjärnanis med andra ord. Jag tror Brew Dog har fel, jag tror att det finns en tomte och jag hoppas att han kastar ner några goda öl genom skorstenen till mig under den kommande veckan!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0