Mellantjeck

Efter drygt en vecka var det dags att tappa om den mörka lagern. Hade tänkt ge den ännu mer tid, men något sa mig att det var dags. Det hade jäst ut fint och när jag smakade på ölen smakade den maltigt och friskt. Mumma!!! Alkoholstyrkan kommer att hamna strax ovanför 4%, mellanöl med andra ord. Tur att jag skickade i extra socker, det verkar inte ha påverkat smaken, bara räddat ölen från att bli folklig.

Att kalla ölet för mörk lager vet jag inte om det passar, den är mer åt det bärnstensfärgade hållet. Tror även att Tjeckerna kommer ge mig bastning om jag kallar den tjeckisk, och tyskarna lär väl piska på mig om jag kallar den bayersk... Nog med definitionerna, en månad till på vinden ska den få innan den hamnar i flaska. Till valbog ska den vara klar! Ja det får helt enkelt bli ett Valborgsöl.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0