Provsmak av vårnyhetera

Har inte brygt något på ett tag, men till helgen ska det minsan bli av. Då ska den mörka tjecken göras, fick humleleveransen idag. Spännande!

Iväntan på nästa brygd har jag passat på smaka lite av systembolagets vårnyheter. Sotholmen Extra från Nynäshamn var som balsam för själen, mörkt och fylligt med en krafitgt rostad karaktär, nästan lite rökt. Den passade perfekt till en bit mörk choklad. Måste skynda iväg och köpa upp ett par flaskor till. Till middagen idag blev det en flaska Dugges Spring Beer. Vilken öl! Blommig och välhumlad med en inte allt för kraftig beska, det skulle kunna gå att dricka många flaskor av den här ölen. Den smakade nästan som en ale, hade inte tagit den för en lager vid ett blindtest. Fick lite mersmak av ölen, därför blev det till att botanisera längre in i skafferiet där Oppigårds Amarillo Ale stod. Tidigare har jag vurmat för Amarillons härliga doft och smak, därför var förväntningarna höga på detta öl. Doften var som att köra ner näsan i humlepåsen, nästan att man nös av pollen, inte helt fel med det var på gränsen lite för kraftig doft. Dessvärre var inte smaken som jag förväntade mig, citrus och aprkostonerna kom inte riktigt fram inte heller friskheten. Lite för sött och någon "konstig" smak. Den var inte äcklig, men inte som jag hade förväntat mig.

Till helgen blir det som sagt mer bryggning och förhopningsvis mer provsmakning av vårnyheterna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0