Skarpt läge för kronans matriell

Ja då har jag provat det nya mäsk/lakkärlet. Det fungerade mycket bra, temperaturen var jämn och det var lätt att laka ur malten. Problemet var falskbotten, som släppte igenom för mycket malt, samt att det blev ett allt för stort dödutrymme under den. Dödutrymmet gjorde att det gick åt mer mäskvatten vilket i sin tur ledde till en blaskig och lös mäsk. Tror att detta kan vara orsaken till att utbytet blev lite dåligt, för jag tyckte att vörten blev svagare än vanligt.

Den första brygden blev en mörk tjeck, eller i alla fall ett försök till detta. Tittade runt på lite recept och försökte komponera till något. Malten var till största del Muncher- och pilsnermalt, samt ett litet tillskott av CaraAmber coh en dutt chokladmalt för färgens skull. Då jag skulle mala malten kom jag på den strålande idén att koppla borrmaskinen till kaffekvarnen som jag brukar mala med. Det gick mycket fortare än vanligt, där emot blev malten lite mer finmald vilket inte är att föredra alla gånger.

Vid mäskningen prövade jag att delvis dekontionsmäska, det vill säga att man tar ut en stor del av mäsken och kokar upp vid sidan om för att sedan återföra den till mäskkärlet. Anledningen till att jag ville pröva det var för att mäsken var så pass blaskig att jag inte ville tillsätta mer vatten. Denna metod kan nog vara bra att använda sig av framöver, men jag måste helt klart läsa på mer om hur det ska gå till.

Det blev Magnum och Saaz humle i ölen denna gång. Har inte använt Magnum förut, men oj va gott den luktade, råkade pytsa i lite extra som smakhumle av bara farten (trots att den egentligen bara skulle vara bitterhumle). Som vanligt var det svårt att väga upp små mängder av humlet, därför kommer nog ölet att bli beskare än tänkt, men lite beska har väl ingen dött av.

Mot slutet av koket märkte jag att vörten var på tog för svag, nog för att man inte alltid behöver göra monsterstarka öl, men lättöl är inte så kul att brygga (läs dricka). För att korrigera det fick jag fuska med en liten mängd socker. Nn bubblar det fint uppe på vinden, beräknar att den ska få jäsa i 2 veckor innan det är dags att tappa om för sekundär.

Tappade om 3-4-5 lagern till sekundärjäsning här om dagen, det tror jag kommer bli en väldigt god lager om inte något kommer gå snett. Frisk och beskt smakade den, men det var fortfarande en ordentlig eftersötma som jag hoppas ska jäsa ut ordentligt. Även monsterIPAn har fått sig en omtapp, det är däremot för tidigt för att yttra sig om hur den kommer att bli, men ett ordentligt lass med EKG som torrhumling kan nog göra underverk när den får jobba i några veckor. Det allra senaste som hände i bryggeriet var att GoatAlen fylldes på flaska. Det blev även en liten provsmakning och jag måste säga att de förändringar jag gjort i receptet var inte av ondo!

Nog om bryggning, den Amerikanksa Pale Alen "A new hop" är klar att dricka. Dess värre har jag åkt på en förkylning, vilket har gjort mina smaklökar och luktsinne lite avtrubbat. Trots detta handikapp så smakade ölen helt ok, dock tyckte jag att det fanns en lite sur eftersmak, vad det nu kan bero på. Humlesmaken och beskan var det inget fel på.

Fortsatta planer den närmsta tiden blir att slipa lite på lakkärlet och falskbotten. Sen ska det bryggas en stout vid nästa tillfälle. Planerar även för att ge mig in i Belgoträsket, men där måste det göras mycket forskning först, eftersom jag inte har koll på hur dessa öl ska smaka. Jag ska även studera dekontionsmäskningens tekniker lite noggrannare. Fullt upp den närmsta tiden med andra ord!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0