Uppgradering i bryggeriet

Utflykten till Skänninge bar frukt. Det blev ett iso-kärl från försvaret. Jag tror att det kommer bli ett alldeles utmärkt lakkärl. Dessutom ingick det små hårdplast insatser i kärlet som kommer kunna byggas om till en falskbotten. Det problem som skall lösas nu är genomföringen i kärlet där vörten ska rinna ut. Kärlen är välvda på kortsidorna och jag är rädd för att det inte kommer hålla helt tätt. Frågan är hur det blir om man sätter genomföringen på en långsida. Eftersom jag inte sett några bilder på ett sådant kärl tror jag inte att det är någon bra ide.En annan tanke som slog mig på överskottsbolaget var hur vida man skulle kunna bygga om ett tryckkokkärl till en bra vörtkokare. Grytorna är för höga för att ställa på en vanlig spis, därför måste man nog använda dem på en lös platta, alternativt gasbrännare. Eftersom jag var kock i lumpen, vet jag att grytorna är utmärkta att koka ärtsoppa till ett helt kompani i, men det känns lite overkill att skaffa hela den tillhörande spisanordningen. Vore dock fruktansvärt coolt att brygga på kronas fältspis, men den är som sagt anpassad för fält och inte lägenhet. Jakten på en bättre vörtgryta fortsätter…

   Har börjat planera inför nästa öl, som också kommer att bli en lager. Det är bäst att passa på att brygga lager medan det är vinter och kallt på vinden. När 3-4-5 lagern är primärjäst tänker jag sätta en mörk tjeckisk lager på bottensatsen. Har kollat runt lite efter bra recept på mörka tjecker, men jag blir inte riktigt klok på dem. Tror inte att ölet får bli allt för beskt, det måste finnas lite sötma och fyllighet i det. 50/50 pilsner- och munchermalt är tänkt som grund för mäsken, tror även att lite mörkkristallmalt och en dutt chokladmalt kan göra susen, för att få den riktigt mörka färgen. Som humle blir det troligt vis Saaz, eftersom det är en tjeck, men vad jag ska ha för bitterhumle har jag inte bestämt. Nugget är amerikanskt och Northen Brewer har jag kommit fram till att jag inte är så förtjust i, dessa är de två bitterhumle som finns på lager i frysen. Läste dock på ett forum att en ”riktig tjeck” bara ska innehålla Saaz, men längre ner i samma forum stod det att det var onödigt att ”slösa” nobla humlesorter som bittergiva. Det alternativ som då kvarstår är att lägga in en beställning till Humlegården och skaffa på sig en ny trevlig humlesort. Tror att Magnum kan vara ett alternativ, den används i många tyska och (falska om man får tro forumet) tjeckiska lager, samt att Sierra Nevada använder den i många av sina öl (och dom är ju väldigt goda). Vid närmre eftertanke blir det nog en beställning från Humlegården, mitt förråd på EKG och Cascade är slut, samt jag hade ändå tänkt att beställa Bramling Cross till sommarölet och en stout.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0