Fire and ice

I går primade jag och min praoelev HellVete II. Det var som väntat ett gräsklipparöl, man kan till och med få köra gräsklipparen på allmän väg efter att ha druckit ölet. Men ett amerikanskt veteöl ska vara lättdrucken, frisk och alkoholsvag enligt min mening. Till midsommar kan man nog få smaka på en flaska, trots att jag ska hålla mig långt från gräsklippare den dagen.

I dag bryggde jag ett öl som är så långt ifrån gräsklipparöl man kan komma. HellVetes mörka sida, eller ett riktigt hellvetesöl kanske? Åter igen har jag fastnat i ett konceptöl, som jag inte vet hurvida det är gott att dricka eller om det bara roligt att brygga och filosofera över. Idén började med att jag ville göra en imperial IPA med sjukt hög IBU och många olika humlesorter. När jag gjorde receptet för ett par månader sen, blev det hela 6 sorter och 6 gram av varje (till en 5.5 liters sats) och de tillsattes 6 gånger under koket = 666 (ett helvetesöl med andra ord). Vid ett annat tillfälle drog min goda vän en härlig ordvits och tyckte att jag skulle brygga en ImPaleAle (IPA). Som den stora fantast av ordvitsar jag är, tände jag genast på den tanken och började fundera på vad som skulle vara speciellt med den. Jag kom efter ett tag fram till att den måste ha träsmak och träffa direkt i hjärtat. Det ena ledde till det andra och idag bryggde jag ölet "Abelard Van Helsing -ImPale Ale". Ölet är mörkt bärnstensfärgat och är humlat med både amerikanskt, brittiskt och nya zeeländskt humle, det är även kryddat med farinsocker och kommer därför att bli en stark historia. Vid sekundärjäsningen kommer det att torrhumlas med tre sorters humle samt att det kommer tillsättas rostade ekspån och kanske lite mer farinsocker. Detta ska sedan lagras på obestämd tid. Vi får se vad det blir av denna demondräpare till öl! Innis and Gunns Oakaged IPA kommer få sig en motståndare som visar var en Oakaged IPA egentligen är!

Dagens bryggerier ledde till ytterligare ett experiment: Lättöl! När jag lakat ur allt jag behövde till ImPale Alen fortsatte jag laka och kokade ner den vörten med Nugget- och Cascadehumle samt tillsatte lite maltdextrin för att få ölet lite fylligare. Vi får se om det går att dricka denna lättare variant.


Kommentarer
Postat av: yevonde

Långdistanslöpare? Allvarligt? Inte trummor i barnband? Hittade dig via Loba.

2010-06-19 @ 11:21:18
Postat av: Robin

Långdistanslöpare stämmer! Inga trummor i nått barnband, men väl gitarr i dito! Allvarligt!

2010-06-20 @ 13:57:05
Postat av: yevonde

jaaaa.. men just ja. Så var det ja. och 200 cm lång. Jag var grymt trasig. Nu är det mer zen. Brygg på! :)

2010-06-20 @ 20:15:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0