Ordning på utbytet

Jag tror att jag har fått ordning på problemet varför jag får så dåligt utbyte vid lakningen. Problemet var antagligen att utloppet från lakkärlet satt för högt ovanför botten. Rättade till detta med en slang förra veckan och efter 2 lakningar var jag uppe på 76 respektive 74 procent, vilket är det som mitt bryggprogram räknar med att man ska ha. Hoppas att detta är lösningen, i så fall ska jag även sänka falskbotten så det blir ett mindre dödutrymme. Detta är något som har stört mig, eftersom man måste ha extra mycket vatten i mäsken för att täcka all malt.

Det gick som för väntat när jag bryggde bröllopsölet förra veckan. En Pale Ale med Magnum, Nelson Sauvin och Bramling Kross. Till jäsningen använde jag mig av American Ale jäst och jävlar vad det jäste! Det var nästan två bubblor i sekunden i jäsröret. Nu har ölet jäst klart i primärjäsningen och är omtappat för att stå i någon vecka innan det ska fyllas på partyfat. Jag tyckte att ölet blev lite väl syrligt och att beskan var lite för markant, trots ett IBU på 30. Tror att Magnumhumlet ger en liten för skarp beska till detta öl. Hoppas att smaken rundas av under sekundärjäsningen och primningen.

Årets midsommar öl (Fools Gold II) blev hur som helst en fröjd. Trots motgångarna med plastsmak och dålig jäsning. Ölet var fylligt och fruktigt, mjukt och lättdrucket som ett brittiskt sommaröl ska vara.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0