Ännu en bryggardag.

I dag var det var dags att göra födelsedagsöl till min vän Mats. Vi har planerat det ett bra tag och provsmakat deiverse olika öl som skulle fungera som förebilder till brygden. Kravet var att det skulle bli en IPA med bett i, men inte för besk för folk i gemen. Jag har suttit och pysslat med receptet fram och till baka i Beer Tools och tor mig fått fram ett bra recept. Punk IPA var det ölet som stod som förebild, fraför allt eftersom det innehåller humlesorten Nelson Sauvin som har graprfrukt toner i smaken. Troligtvis kommer födelsedagsölet (döpt till Maltazar) inte likna PunkIPA i den utsträckning vi hoppats på. Jag råkade till exempel skicka ner lite förmycket Ambermalt i mäsken, vilket ledde till att ölet blev mycket mörkare. Samtidigt var vi aldrig ute efter att göra en klon av Punken. Nu har Maltazar i alla fall börjat bubbla i sin jäshink och fram till helgen är det dags för omtapp och torrhumling, men ännu mer Nelson Sauvin. Övrigt humle i ölen är Nugget och Bramlign Cross.

Bredvid Maltazar står ett annan projekt och bublar, nämligen cider. Fick ett infall här om dagen då jag såg en stor säck med äpplen ute på balkongen, som stått hela där vintern. Dessa äpplen såg allt annat än aptitliga ut. Tanken var att få dessa till att spontanjäsa, men efter ett försök som luktade mer äppelcidervinäger än jäst gav jag upp den planen. Istället mosade jag alla bruna äpplena i en stor gryta med lite vatten och socker, gav det ett ordentligt uppkok och sedan silade av fruktköttet. Då detta var ett spontant infall och jag inte hade någon ciderjäst hemma bestämde jag mig för att ta det som fanns, nämligen Scotish Ale jäst. Vi får se vad det blir av det hela...men socker och jäst brukar betyda alkohol på något sätt.

Det hans även med flasktapning och provsmakning av två öl idag. Först tappade vi upp vår/dubbelsnIPAn, och den blev stark, lite drygt 8,5 %. den höga alkoholhalten gjode ölet lite sött och aningen spritigt, det hade behövt mer beska för att bli balanserat. Förhoppningsvis kommer lagringen på flaska ta bort lite spritiga toner och vem vet det blir kankse vårens pärla. På grund av detta kraftiga öl blev 3-4-5 lagern aningen fadd i smaken. Det var nämligen det ölet som stod på tur för flasktappning. Svårt att säga något  konstruktivt om den smaken då våra smaklökar var förlamade av dubbelipan. Men om fyra veckor får lagern en chans till.



De nya komponenterna i bryggeriet fungerade nästan som förväntat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0