Got to see a man about a (brew) dog!

Ännu en dag i ölets tecken.

 Började med att provkoka griskastrullen. Det gick faktiskt bra, lyckades koka upp 20 liter vatten på 40 min, och då kokade det ordentligt. Kändes bra in för nästa tisdags bryggande.

Den senaste tiden har jag skjutit ett projekt framför mig, nämligen buteljera vindslagern som har stått och haft sig på vinden hela vintern. Ett tag blev det för kallt så att den slutade jäsa, men i takt med snösmältningen satte den fart igen. I kväll tog jag tjuren vid hornen och hällde upp den på flaska. Det smakade helt ok, ja eller så ok en avslagen internationell lager kan smaka. Ska bli spännande att se hur den blir med kolsyra.

Som kontrast till det avslagen europisset fick jag gräva lite i skafferiet och plocka fram Bötets Barleywine. Det var första gången jag drack en Barleywine. Var helt ok, men jag tror inte att det var min kopp av the. Måste kankse prova att brygga en BW bara för att... Lite otillfredsställd av Bötet toga jag fram en flaska Bashah från Brew Dog och Stone. Jag måste säga att Brew Dog har gjort det igen. Jag blev helt knockad, en svart, stark och besk brygd. Helt i min smak! Att dom kallar det för ett öl av belgisk mör typ dubbel IPA, är ett namn som innefattar allt och är ganska förlåtande. Men jag tycker inta att Bashah behöver be om ursäkt. Men smakar det så kostar det, inget öl man köper backvis av. Kollade på Systembolaget och Stones hemsida och såg att ölet innehöll Carafa III malt, denna typ måste jag kolla upp. Har tagit reda på att det är en hårt rostad chokladmalt. Smaskens!!! På Stones hemsida fanns även ett dåligt foto av brygg schemat, men man kunde tolka att det var 5 sorters humle i ölet, inte 3 som det står på Systembolagets sida.

blog1_400_04

Nä, nu ska jag dricka upp det sista av ölet innan det blir avslaget.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0