Lärling i bryggeriet

Ännu en helg i bryggeriet! I lördags bryggdes det amerikanks veteöl "HellVete II", dagen till ära fick jag hjälp av min sambo. Då hon är ansvarig för humleodlingarna var hon nyfiken på de resterande leden i bryggprocessen. Ölet i sig är en lätt ljus ale med mycket vete, humlad med Northen Brewer och Amarillo. Åter igen blev det missar i kalkyleringen, vet inte vad felet ligger, men det har med den mänskligafaktorn kontra den digitala. Alkoholstyrkan blev inte som beräknat, men då det handlar om ett lätt sommaröl gör det inget att det är lite svagare, man vill inte riskera att köra ner gräsklipparen i diket.

HellVete 2
Size: 5,5 L
Original Gravity: 1,033
Terminal Gravity: 1,008
Color: 7,53
Alcohol: 3,23%
Bitterness: 23,2

Ingredients:
300 g Pale Ale Malt
500 g Pilsnermalt
300 g Vete malt
50 g Ljus karamellmalt
2 g Northern Brewer (10,5%) - added during boil, boiled 60,0 min
2 g Amarillo (9,5%) - added during boil, boiled 30,0 min
2 g Amarillo (9,5%) - added during boil, boiled 10,0 min
1,0 ea Fermentis US-05 Safale US-05

Under söndagen var det äntligen dags att buteljera imperial stouten "Stout Vader" som har lagrats med ekspån sen januari. Och detta öl var svart, beskt och starkt som sig bör, med en markan fatkaraktär. Det kändes nästan som att dricka ett Rioja vin. Nu ska det lagras på flaska över sommaren. Till hösten blir det premiär.

Jag har även uppgraderat bryggeriet med en ny våg. Beställde en känsligare våg som kan mäta små kvantiteter mer exakt än den hushållsvåg jag nu använder.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0