Midsommaröl

Då var det dags att öppna bryggeriet igen. Igår kväll, dagen till ära av det brittiska valet, bryggde jag årets midsommaröl "Fools Gold", en engelsk Best Bitter. Efter alla amerikanska pale ale och IPAs kändes det kul att brygga något brittiskt. Jag filade lite i kanterna på den brittiska traditionen genom att använda mig av en del Biscuitmalt, men jag ville gärna pröva denna typ av malt och detta kändes som ett ypperligt tillfälle. Humlesorterna var First Gold, EKG och Fuggels.
   Det var en febril aktivitet i mäskkärlet denna gång, tror dock temeraturen blev lite för hög, det slutade med att allt skummade över. För övrigt gick bryggningen som den skulle, tills det var dags att tillsätta jästen. Har haft ett paket med Whitbread Ale i kylen ett par månader, in köpt för detta öl. Dess värre tror jag att paketet har legat mot kylagregatet och frusit, för det var ingen fart på jästen. Paketet svällde inte trots 4 timmar i rumstemp och i morse hade inget hänt i jäshinken. Surt! 11 liter fin välhumlad vört till spillo. Jag ger jästen helgen på sig att sätta igång, sen tar jag beslut hut detta skall för fara. PGW säljer inte denna jäst och jag ids inte göra en beställing från Humlegården bara för ett jästpaket, samt att en beställning tar tid och då är jag rädd för att vörten blivit dålig. Hoppas killarna börjar jobba i hinken, håller alla tummar!

Kommentarer
Postat av: Jonte

Beställer du bara ett paket jäst från Humlegården så kan de nog skicka det som ett brev direkt hem till dig. Då kostar inte portot jättemycket heller. Bättre än att vörten går till spillo. Låter ju som det kan bli en riktigt trevlig öl.

2010-05-07 @ 12:44:23
URL: http://rekanblogg.blogspot.com/
Postat av: grungejesus

Självklart var Whitbread Ale slut på Humlegården.

2010-05-07 @ 13:07:55
Postat av: Måns

S-04 är väl samma jäst? 4 timmar är nog i minsta laget för smackpacks - har de legat i flera månader så kan det ta några dagar för dem att svälla ordentligt ibland.

2010-05-08 @ 10:17:37
URL: http://kvasr.blogspot.com
Postat av: Anonym

Är S-04 samma sorts jäst? Bra att veta. Ryktet hemmifrån säger att det har börjat bubbla...

2010-05-08 @ 18:53:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0