Bishop Arms på Vasagatan

Jag har länge hyllat Bishop Arms Vasagatans samarbete med Dugges för deras husöl Rail Ale. Nu var det ett halvår sen jag provade den och tyckte därför att det var dags att göra det igen. Här om dagen slank jag in och tog en After Work öl tillsammans med en god bok. Men oj vad jag blev besviken denna gång. Den härliga humlerika doften fanns kvar och det lite grumliga utseendet lockade fortfarande, men när det kom till smaken hände något. Jag hoppas att det finns en förklaring i att fatet hade varit öppet länge eller att det var ett måndagsexemplar från bryggeriet. Visst finns det härliga smaker från amerikanks humle i ölet, speciellt grapefrukt, böjade nästan undra om de inte pressat grapefruktjuice i vörten. Men utöver de angenämna humlesmakerna smakade ölet aningen surt och en viss plastsmak gick även att urskillja. Kanske har de haft samma jästproblem som jag? Jag ska ge dem en chans till om några månader för att se om ölet har bättrat sig.

Där emot smakade jag en stout från det danska bryggeriet Crooked Moon. Har inte hört talas om de förut. Just nu kommer jag inte ihåg vad ölet hette, men jag har för mig att orden black eller dark fans med i titeln (det var därför jag beställde den). Jag är väldigt svag för imperial stouts och även denna föll mig i smaken. Mycket choklad och en viss alkoholsötma fanns i smaken, som sig bör. Det enda jag har att invända är att det serverades i ett högt smalt glas, jag hade föredragit en kupa. Ölet passar där emot inte till fish n' chips, men var väldigt gott för sig själv iväntan på maten.

Kommentarer
Postat av: bloggare på icedaniel.se

Tycker allt fatölen är som godast.

2010-12-09 @ 14:46:37
URL: http://www.icedaniel.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0