Höstmörker

Löven faller och det blir kallt, mörkt och blåsigt. Perfekt att ta fram lakkärl, kastruller och jäshinkar för att brygga något i stil med årstiden. Det har blivit dags att bryta nya marker och experimentera ytterligare. För några år sedan drack jag en amerikans mörk lager som hette Black Forrest. Jag tyckte verkligen mycket om den, men det var innan min tid som bryggare och jag har ingen aning om maltsorter eller humle. Att prova brygga en mörk/svart lager passar bra nu när man kan jäsa på balkongen. Idén till "Blackie" har fötts! Men det räcker inte denna gång. Jag ska göra ett experiment med att jäsa hälften av stamvörten med alejäst och hälften med lagerjäst, för att sedan kunna ha en intressant provning och jämföra dessa drycker. När man ändå är i gång med tokförsöken funderar jag även på att jäsa hälften av lagerölet i rumstemperatur för att se vilka smaker det kan frambringa. Många experiment blir det.

Just nu står grytan med vört och kokar, har använt mig av 6 olika sorters malt men inte så mycket humle för en gångs skull. Det blir två givor, en med Nugget och en med Saaz. Känns kul att gå utanför ramarna mot vad jag brukar brygga.

Tappade upp Pale Alen som jag bryggde i slutet av september. Att kalla det för en APA är nog lite tokigt, smakar mer som en engelsk bitter med amerikansk humle. Vad ska man kalla det för??? Extremt bra hinkabilitet har den utvecklat.

Slutligen har jag fått problem med glöggen, trots champangejästen har jäsningen avtagigt och SG är nu på 1052 vilket fortfarande är för högt. Det vore trevligt med en ABV på mer än 9%, varför ska man annars använda champangejäst??? Hoppas att lite jästnäring kan få igång den igen. Tipps motages gjärna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0