Julöl

Äntligen blev det tid till att brygga julölet! Efter många om och men så fick jag tummen ur. Årets öl är en uppgradering av fjolårets brygd, med vissa små förändringar. Det handlar fortfarande om ett mörkt, överjäst öl med en touch av julens kryddor. Sex sorters malt ingår i vören bland annat havre-, Special B- och chokladmalt, hoppas dessa ska kunna bidra till ett fylligt och mustigt öl. För att balansera upp alkoholstyrkan (som förväntas bli runt 6%) och de mörka maltsorterna beräknade jag BU till 35 och använde mig av humlersorterna Nugget, Challanger och Bramling Cross (i nämda ordning). Som sista touch tillsatte jag muskotblomma, kanelstång, apelsingskal och nejlikor de sista fem minuterna av koket. Det luktade jul i hela köket under den avslutande delen av bryggningen, och då jag smakade på stamvörten, smakade den jul utan att vara "glöggig" eller "pepparkakig". Hur vida jag ska torrhumla med Fuggels som förra året återstår att se, vill inte att humlen ska ta överhanden och förstöra "juligheten".

Det nya med denna brygd var att jag lät mäskningen pågå i dryga tolv timmar. På morgonen mäskade jag in vid 71 grader (det blev lite högt, men...) och lät mäsken stå i ISO-kärlet hela dagen tills jag kom hem från jobbet. Då hade temperaturen sjunkit till 52 grader. Mäsken hettades upp till 73 grader i 20 minuter för att sedan mäskas ut vid 80 grader. Utbytet blev över 80 % vilket är klart högre än de 70-75 % som jag brukar förvänta mig. Hoppas inte detta påverkar smaken negativt, det fanns i alla fall ingen kärvhet från tanniner eller annat otyg då jag smakade på stamvörten.

Det enda orosmomentet (förutom glöggen) just nu är om jästen var för gammal, den luktade inte som jag minns att den ska göra, men samtidigt luktade den inte illa. Jäsningen har trots allt kickat igång ordentligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0