Krogvända

Tiden räcker inte till för att brygga allt det jag vill! Näst på tur står julölet och jag hoppas verkligen att det kommer finnas tid till att koka detta i veckan. Egentligen hade jag velat bryggt det för en månad sedan, så att det skulle få några månader på sig att utveckla smakerna.

Helgen bjöd som sagt inte på bryggning men det blev en liten kogvända som kompensation. En bra krogvända börjar ofta rendan hemma i köket, denna gång med Slottkällans Höstlager som visade sig vara en riktig överraskning. Hade inte förväntat mig mycket av detta öl, eftersom jag tycker att Slottskällan är ett ganska tråkigt bryggeri. Men denna gång har de lyckats riktigt bra med att göra ett fylligt och knäckigt öl som faktiskt smakar höst. Den fortsatta vända bjöd på en del gamla favoriter på en del gamla favorithak. Det som är värt att belysa är bland annat Nils Oscars Hop Yard. Jag vet inte vad det är med Nils Oscar, dom tenderar till att göra goda men tråkiga öl. Det är absolut inget fel på bryggden, men det känns som att de gör ölet "by the book", det finns inget utrymme till något som sticker ut. Hop Yard var ett typiskt sådant. En DIPA med massa amerikanahumle, mer än så var det inte. Kvällens höjdare var i stället "Six of the best" på Akkurat. Detta öl är bryggd av Shepheard Neame tillsammans med Akkurat, innehållandes 6 maltsorter och 6 humlesorter. Mörkt, maltigt och farligt lättdrucket. Ännu en höstvärmare med klass!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0