Oktoberfest

Det var oktoberfest igår och själklart blev det ett antal öl druckna i samband med det. Måste medge att oktoberöl inte tillhör några av mina favoriter, men engång om året när man ändå ska frossa i surkål och knöder kan man låta ett par öl slinka ner också. Gårdagens favorit blev lite otippat Paulaner Oktoberfest Bier, bra smak och hinkabillitet till maten. En annan gamal favorit är Löwenbräu Oktoberfestbier men jag insåg att den är mycket godare på en tågstation i Berlin efter ett marathon är i en lägenhet i en Stockholmsförort. Weltenburger Kloster Festbier var spännande eftersom den smakade så knäckigt, nästan att den fastnade i tänderna. Den flaska som var den största besvikelsen var helt klart Hofbräu Oktoberfestbier. Då jag drack den på fat förra veckan tyckte jag att den var helt ok, men i går tyckte jag mest att den smakade spritigt och tråkit. Hur som hellst så vet tyskarna bäst hur man ska brygga ett oktoberöl. Till nästa år ska jag nog ta på mig bästa läderbyxorna och göra ett försök. Eftersom jag inte är tysk finns det stor risk att jag inte lyckas med det. Men tills dess är det många öl som ska bryggas, och antagligen än fler som ska drickas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0