Belgian Black IPA

I helgen var det full fart i bryggeriet igen. Det var äntligen dags att brygga Belgian Black IPA, ett recept som har legat och skramlat i snart ett år. Idén till receptet kom från Brew Dogs Bashah som tyckte var grymt god, men den sålde slut innan jag han bunkra upp. Av en händelse så såg jag ett foto av bryggeri protokollet på nätet och försökte återskapa något liknande utefter det. Svartmalt och chokladmalt är de maltsorter förutom Pale Ale som utgör stommen i bryggden. Sedan humlas det rejält med massor av amerikansk humle av sorterna Columbus, Magnum, Warrior, Amarillo och Cascade. Inte riktigt samma sorter som återfinns i orginalet, men ett steg i samma riktning. Som sista touch har jag tillsatt mörkt candysocker till vörten. Jästen som jag använde var Belgian Strong Ale 1388. Jag hoppas på att det blir mörkt, starkt och beskt. Självklart så ska jag torrhumla ölet rejält.

Åter igen har jag slarvat med förberedelserna. Jag glömde bort att ta ut "smackpacket" i god tid. Det hade legat i kylen i över en månad och det räckte inte med 4 timmar för att det skulle svälla upp. Samtidigt ville jag inte vänta med att tillsätta jästen, med risk för att vörten skulle börja spontanjäsa. Det tog nästan två dagar för jästen att börja jobba, hoppas att inte spontanbaggarna hann först...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0