Sekundära problem

Jag förstår inte vad som blir fel, men nått är det. De bruna fingrarna lyckas nästla sig in hela tiden. Det stora problemet i fråga är sekundärjäsningen. Jag tycker att mina öl ofta sluta jäsa efter omtappningen till sekundären. Samma sak hände med BBIPA, den jästa bra och jäsningen började avta (men det bubblade fortfarande) och det var fortfarande ett litet skumm på ölet. Så fort detta öl hamnade i sekundären (med humle), slutade det att bubbla i röret och således också slutade jäsa. Typiskt, utjäsningsgraden kommer att bli för dålig och därför restsötman allt för hög. Jag fattar inte vad jag gör för fel, samma sak gällde för Challenger IPA. En möjlighet är att strunta i sekundärjäsningen och hoppas på att det inte blir några bismaker från jästkakan.
Iväntan på att BBIPAn skulle jäsaut passade jag på att läsa ut Sam Calagiones bok "He said beer, she said wine". Bata titeln skulle få vilken genusvetare som helst att gå i klinch. Men om man bortser från det så har tar boken upp några bra tips om vad man ska tänka på när man väljer öl eller vin till maten. Efter ett tag bli boken lite tjatog och Calagione gör lite väl mycket reklam för sitt eget bryggeri "Dog Fish Head". Men det blir väl lätt så när man brygger bra öl. Boken är helt klart värd att titta i.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0