Julöl med ny utrustning

Det var äntligen dags för den årliga julölsbryggningen i helgen. Desvärre fick jag göra detta själv och inte med medhjälpare som beräknat.

Årets recept innehåller palealemalt, aromaticmalt, cara-amber, chokladmalt, svart malt och lite torvrökt malt. humlesorterna är Columbus, Challenger och Saaz samt kryddat med färskt apelsinskal, muskotblomma och kanel. Jästen är den gamla käpphästen Scottisch Ale.

Det blev även jungfruresan för den nya kittlen på 30 liter. Kitteln var i största laget för en 10 liters sats och koket tog aldrig riktigt fart på spisen. Istället för den vanliga avdunstningen på 3.3 liter försvann det endast 2.1 liter vatten med den nya kitteln.

Till lakningne använde jag havreskal. Eftersom jag mal specialmalten i en kaffekvarn blir den lite för finmalen och skalen förstörs. Tillsatsen av havreskal gjorde att lakningen gick problemfritt.

I mäsken tillsatten jag en pH 5.2 buffert, vad detta egentligen gjorde vet jag inte för effektiviteten och utbytet blev inte bättre än vanligt.

Tro det eller ej, men efter korrigeringarna för den minde vätskeförlusten, stämde stamvörtens värden med Beertools kalkyleringar. Effektiviteten hamnade strax över 70 % vilket är bättre än vanligt.

Efter 18 timmar är det full fart på jäsningen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0