Angående Höstöl

Sitter och grunnar lite över fenomenet höstöl. Vad är det som definierar ett höst öl? Det verkar mest som att bryggerierna måste ha något att lansera istället för Oktoberfestöl, i väntan på de kommande julölen. Generellt syftar bryggerierna på att man ska hålla sig innomhus och dricka ölet när man funderar framför brasan och äter svensk husmanskost (och detta kan man bara göra på hösten???). En trevlig sak med dessa öl är att de står i kontrast med sommarens humlebomber med citrus smaker och blommdofter. Höstölen är mer maltiga och humlen är mer från de brittiska öarna i stället för Nya Zeland och USA. Maltiga öl hör annars högtidsölen till, men dessa brukar ha en hög alkoholhalt, vilket inte höstölen har. Man kunde önska att denna trend av lite mer maltiga och alkoholsvagare ale kunde finnas året om, då man ha tröttnat på all DIPA och behöver något som inte är lika extremt.

I årets utbud av höstöl saknar jag Slottkällans höstlager som var min favorit förra året. Dugges har däremot lyckats brygga en härlig brownale i brittisk stil som satt som en smäck till fredagens pytt i panna. Mitt gamla favorit bryggeri, Sigtuna, lyckades dess värre inte trollbinda mig med deras "Dunkel", trots att jag längtat efter riktigt mörka lageröl. Sigtuna har i stället gjort ett helt fantastiskt skördeöl i år!

En avslutande tanke angående höst- och skördeöl. Borde de inte komma senare? Höstölet borde, enligt mig, vara bryggt av den gångna  sommarens korn och humle. Det vore mer på sin plats med en ordentlig ölfest när det första ölet av årets skör är bryggt. Men det är kankse bara jag som tycker det. Hur som så är det dags att sköra min humleodling nästa helg, om det har blivit något.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0