Livstecken i bryggeriet

Det har varit påskuppehåll i bryggeriet. Under den tiden har jag druckit påskbrygder, både hemgjorda och köpes. Tycker att Oppigårds, Dugges och Nynäshamn gjorde bra i från sig i år. Slotskällan var årets stolpskott, varken humlig eller maltig. Min egen Crux De Lux höll sig bra i konkurrensen, till nästa påsk ska jag dock göra den lite ljusare.

Då jag bryggde "Stout of heaven", sparde jag lite vört för att baka på. Det blev inget bak de näst följande dagarna. Men här om dagen märkte jag att vörten hade börjat spontanjäsa!!! Vad göra? Funderar på att låta den fortsätta jäsa och sedan använda den som förkultur till ett öl. Jag vet dock förlite om spontan jäsning, blir det illa får jag väl baka bröd på det i alla fall.

Mats var på besök i det lilla bryggeriet i dag för att tappa hans födelsedagsöl på flaska. Självklart fick vi en liten provsmak av härligheten. Jag måste säga att detta är bland de bästa brygder jag gjort! Nå ja, inte bara jag, Mr M får ta på sig en del av äran åxå. Det måste bli en repris på detta öl!




(jag tjuvade till mig fyra flaskor innan jag skeppade iväg drycken till annan ort)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0