Nya resultat!

Äntligen har jag kunnat provsmaka ett par av mina senaste brygder. Först var det födelsedagsölet "Hoppy BirthdALE", en fint bärnstensfärgad APA. Denna öl har jag primat på 5-liters partyfat, vilket var en intressant upplevelse. För första gången lyckades jag få ett öl med bra skumm, det kan ha med fatet att göra. Eftersom ölet pumpas upp med kolsyra blir skummet kraftigare, däremot var det mindre kolsyra i ölet pga att fatet inte tål allt för högt tryck. Detta gav ölet en Real-ale känsla som jag gillade skarpt. Ölet var vackert disigt utan att vara grumligt, med en markant humledoft och medelstor beska. Blev mycket nöjd med detta öl, jästsmaken var inte så påtaglig heller, detta antar jag beror på att jag bryggde en större sats än vanligt. Har även tappat upp lite av ölet på flaskor, dessa ska bli intresant att smaka för att se om det blev någon smak- och skummskillnad.

Nackdelen med ölet var att det var på tok för lätt att dricka för mycket ut av detta. Socialstyrelsen hade inte varit framme och satt sina varningstexter på faten.

I samma veva fick jag även möjligheten att dricka "Vindslager", mitt första försöka att brygga en lager. Tanken med ölet var att göra en internationell lager med inte allt för hög beska, innehållandes pilsnermalt och humlesorterna Northen Brewer och Saaz. Första intrycket av ölet var att skummet var för dåligt (som vanligt), däremot doftade ölet bra och väldigt Tjeckiskt. Men smaken höll inte, hade det varit beskare hade det blivit en ok Tjeckisk Pilsner, men nu blev det varken internationell lager eller pilsner. Platt fall med andra ord, bara att resa sig upp igen och försöka på nytt.

Som plåster på såren eller som ny inspiration köpte jag en flaska "Trashy Blond" från mitt favorit bryggeri Brew Dog. Detta öl kom som nyhet på Systembolaget i mars månad, men jag har inte fått tillfälle att pröva det förän nu. En mycket god Pale Ale må jag säga, inte allt för besk och inte allt för "humlig", utan en snäll lättdrucken öl.

För ett tag sedan skrev jag lite om mitt spontanjäsningsprojekt. Projektet är inte nedlagt utan jag ska försöka brygga på jästkulturen. För en knapp vecka sedan hälde jag bort det mesta av vätskan i jäsflaskan (för att baka på) och sedan tillsatte jag ny fräsch vört. Det började att jäsa direkt igen, efter en dag luktade det surt och lite lim, men jag lät den vara och efter ytterligare några dagar luktade det syrligt men betydligt fräschare. Planen blir att koka ihop lite pilsnermalt och vete med gamal First Gold humle och sedan glömma det på vinden ett bra tag. Sen får vi se om jag får tag i några sura körsbär i höst, i såfall kanske det blir frukt lambic av det hela...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0