Barley Wine

Sommaren börjar närma sig sitt slut och det är snart dags att ta tag i höstens bryggplaner. Självklart kunde jag inte hålla mig under sommaren, utan var tvungen att öppna bryggeriet för en specialbrygd. Barley Wine! Denna gång bryggde jag utomhus på landet i spöregn. Inte de optimala förutsättningarna då gasolköket inte gav tillräklig effekt för ett rummlande kok. Det blev en rock n' roll bryggning men lösa koktider och lite höftande av humle och andra ingredienser. Nu står ölet på sekundärjäsning i en jordkällare någon stans i Värmland. Scottish Ale jäst och en rejäl dos farinsocker tillsammans med Challanger och EKG humle är hemligheten bakom detta öl.



Barley Wine verkar vara lite små hett för tillfället. Snart släpper Mowhawk sitt BW och under sommaren har jag fått tillfället att prova både Sierra Nevadas "Big Foot" och Norgneös "Sunturn Brew". Självklart föll jag för Big Foot (har man 49 i skor så...). Sunturn var lite av en besvikelse, inte för att ölet var äckligt, utan mer för att jag hade läst att det skulle vara ett intressant grillöl, trots sin styrka. Jag håller inte med om det, skulle hellre dricka det framför brasan en mörk höstkväll. Än så länge är Nils Oscar i topp på min BW lista...

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0