Gubbenfrost och pingvinerna

Frysdestillering är kankse inte helt lagligt, men det är svårt att hålla fingrarna borta när det är ett sådant förträffligt väder för en sådan manöver. Har länge sneglat på att göra en variant av Brew Dogs Nuclear Tactical Penguin, eftersom det var en sådan upplevelse att smaka den drycken.

Idén sattes till handling då jag tog det sista av julölet som inte fick plats i sekundärjäsningskärlet och blandade med lite gamal misslyckad porter och en rejäl dos sirap och socker och lät det börja jäsa igen. I början på veckan ställe jag ut det utjästa ölet på altanen i 10 gradig kyla. Med jämna mellanrum de följande dagarna har jag gått ut och skopat ur den is som bildats. Sakta men säkert har volymen i kärlet miskat, och förhoppningsvis har alkoholstyrkan ökat. Jag har inte kollat styrkan på drycket, eftersom jag inte vet hur stark den var från början. I dag provsmakade jag en slurk, och gott var det och helt klart lite starkare än en vanlig öl.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0