Viritualbrewer

Har länge tyckt att det verkar fånigt med bryggprogram på datorn, men jag har nu kapitulerat och insett att det kan nog vara bra. Laddade ner BeerTools igår och det verkar vara riktigt bra. Det är i alla fall kul att man kan sitta på jobbet och mixtra med brygder och fantisera om framtida dekokter. Samtidigt kan datorn ge en indikation vad olika malttyper gör med ölet, i form av färg, vörtstyrka och slutlig alkoholstyrka.

Planeringen av Mats födelsedagsöl är i full gång. Här om dagen hade vi stor ölprovarkväll som var mycket givande. Vi kom fram till att det ska bli en ljus IPA alá Brew Dog Punk IPA. För detta begövs nya spännande humlesorter som ska beställas snarast. I samband med ölprovarkvällen testade jag att koka upp 20 liter vatten i min gamla kokgryta från lumpen, det funkade men var tidsödande. Detta betyder att det kommer att gå och brygga 15 liter öl. Innan vi brygger Mats födelsedagsöl måste jag nog prova utrustningen och göra ett eget födelsedagsöl...

En sak som slog mig då vi provade öl och jämförde egna med köpes, var att "A new hop" var väldigt jästig, måste bero på att jag brygger i små kvantiterer. Trodde att jästmängden inte spelade så stor roll, men det verkar den göra. Jag hittade även en intresant smak i "Vinter snIPAn", den smakade tandkräm när man drack den efter en maltigare och mörkare öl. Märkligt vilka smaker som kommer fram då man dricker annat för och efter. Överlag kändes de hembrygda ölen fadda och lite tråkiga när de jämfördes med gamla favoriter som Punk IPA och Postiljon.

Kommentarer
Postat av: Tissi

Tack så in i HellVete för flaskan!

Smakade den i lugn och ro härom kvällen och tyckte den var himla angenäm.



Vi följer både bryggarkarriären och bloggen med spänning.

2010-03-05 @ 22:55:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0