Vårens planer i bryggeriet

Jag hinner inte brygga klart en öl förän de nästa 3 bryggningarna är klara i huvudet. I vinter/vår planerar jag att göra följande bryggder (troligtvis i denna ordning)

- Modern lager, med Amarillo, Challanger och Saaz humle samt pilsner-, paleale-, muncher- och karamellmalt
- VårIPA, en vidareutveckling av vinter IPAn, fast med Callanger och East Kent Goldinghumle och ännu beskare
- Mörk tjeckisk lager, ska försöka få fram smörkola smaken, har inte bestämt humle, men antagligen blir det Saaz för hela slanten!
- Stout, baserad på Imperialen som står i källaren, fast denna ska vara alkoholsvagare och inte lika kraftig
- Mats födelsedagsöl, första beställningsjobbet...får se vad det blir.
- En steamöl. Undra om man kan göra det på vanlig lagerjäst, måste pröva.

Till sommaren planeras även

- Fläderöl
- Midsommarbryggd
- Ljungöl

I sommar ska jag även se om jag kan fånga vildjäst och brygga öl på det, men mer om den saken senare.


Kommentarer
Postat av: Tissi

Mats födelsedagsöl... låter både farligt och djävulskt.



Jag gillar dina många och goda planer, det låter lovande alltihop. Mest nyfiken blir jag dock på vildjästplanerna!

2010-02-02 @ 13:52:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0