En sak i taget

Ja när man håller på och brygger så är det ett heltids projekt. Det är bara att acceptera. I mon naivitet trodde jag att det skulle gå bra att tvätta och laga middag samtidigt som jag bryggde i dag. Det blev väldigt många bollar i luften och jag är rädd för att det blev ölet som drog det kortaste strået.

I dag var det dags att brygga födelsedagsölet. Det blev en provkörning av ångkokkitteln från lumpen, för att se om den fungerar nästa vecka då det är dags att brygga öl åt Mats. Dagens brygd beräknades till 15 liter, vilket är den största helmaltsbrygden jag gett mig på. Tro det eller ej, men vörten blev starkare och mörkare än vad det fina bryggprogrammet räknade ut åt mig. Där emot var det som vanligt problem med att hålla temperaturen under mäskningen. Första rasten fungerade perfekt i det lilla iso-kärlet, att det var fyllt till brädden gjorde att tempen hölls stadigare. Men när jag sedan började slabba med dekontioner blev det pannkaka av allt, tempen svajade upp och ner och det var svårt att ens försöka korrigera den. Men det blir nog öl av det hela i alla fall.

Koket rumlade in så mycket som önskad i den stora kitteln och eftersom den är så hög var det svårt att få ner redskap för att skumma av vörten. Att den är tung och otymplig känns överflödigt att skriva. Ska man använda sig av detta kärl som standard bryggkärl, bör jag nog tänka på att skaffa en gasolbrännare på minst 4kw. Detta får bli ett framtida projekt. Har bestämt mig för att försöka optimera bryggeriet till 10 l satser. Då behöver jag hitta en 20 l. kastrull samt en jäshink på 14 liter. Känns som ett inte allt för svårt projekt. Det skulle vara bra att snubbla över någon gamla majonnäshink från ett storkök eller dyligt. Men jag vet inte om jag är helt bekväm med att bara trampa in på första bästa matsal för att fråga om hinkar. Får samla mod ett tag till först.

Det ser i alla fall ut som att det kan bli en bra födelsedags öl tillslut. Det blev 17 liter som hamnade i tunnan och jäsningen startade med en gång. 4 dagar får den i primärjäsningen, sen blir det i med en massa Cascade och låta det sekundär jäsa i två veckor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0