Stout of heaven

Ja, namnet fanns, men inte ölen. Det var bar att komponera ihop något som verkade mörkt och himmelskt. Åter igen konsulterade jag BeerTools, den virtuella bryggarkollegan, som jag kanke inte ska lite allt för blint på. Receptet såg ut att hålla för en Amerikansk Stout, men sen kom verkligheten in i bilden. Jag har inte riktigt lärt mig hur den nya kastrullen fungerar, i fråga om hur mycket vätska som kokar bort etc. Jag antog att det skulle koka bort lika mycket som vi förra bryggningen. Men det visade sig att  Murphy skulle få ett finger med i spelet. Så klart att han skulle det, Murphy vill väl inte ha några konkurenter till sinegen stout. Hur som, det kokade bort nästa en liter mindre vätska än förra gången, vilket i sin tur ledde till en svagare stamvört (och mer öl för den delen). Jag lät det vara så, i stället för att hålla på med massa socker och annat "fusk". Risken är att ölet blir obalanserat och lite för beskt, eftersom den beräknade alkoholstyrkan blev en hel procentenhet lägre. Däremot kommer ölet få en kraftigt rostad karaktär som jag hoppas blir angenämn tillsammans med Bramlin Cross humlens vinbärstoner. Jäsningen kom igång bra, tror att primärjäsningen får pågå till på söndag, sen blir det sekundär jäsning till efter påsk. Undrar om inte kristihimmelfärdshelgen kommer bli en lämplig tidpunkt att provsmaka...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0