Sommaröl

Nu när det helt plötsligt har blivit tropisk högsommar (hmm, kankse inte) är man kanske inte allt för sugen på att dra igång bryggeriet och stå och svettas i köket med ett rummlande vörtkok. Men, om man vill ha något öl till sommaren är det hög tid att börja nu! Det har äntligen blivit dags att brygga SommarsnIPA, den tredje i raden av årstids IPA. För er som inte vet kommer namnet ifrån vårt torp i Värmland. Där har vi nämligen utsikt äver berget Snipan. Därefter har mina IPA fått namn efter det berget, och ettiketten pryds av samma höjd i dess olika skepnader beroende på årstid.

SommarsnIPAn är en vidare utveckling av vårens DubbelsnIPA, fast lite aloholsvagare och lite ljusare. Beskan ska vara den samma och lika så bittergivan med Challanger. Däremot har smakhumlen ersatts med Bramling Cross och Fuggle. Som en sista twist har jag även använt mig av 5% vetemalt för att få lite "vetepirr" på tungan. Känns sommrigt och bra.

Som vanligt händer det alltid något under bryggningen som man inte räknat med. Denna gång tänkte jag låta vörten koka längre än vanligt för att få en kraftigare karamellisering, har läst någon stans att man kan göra på detta vis och då måste man prova det. Dessvärre avdunstade inte lika mycket vatten som jag räknat med och stamvörtstyrkan blev svagare än beräknat. Men det var ju tänkt att det skulle bli ett lite alkoholsvagare öl (men ändå en IPA). Nästa missöde som inträffade var att Fuggle humlen tog slut. Detta löstes genom att ersätta den saknade humlen med Bramling Cross. Tanken var att jag skulle torrhumla med Fuggle men då den tog slut fick jag tänka om. Jag vill inte köpa någon ny Fuggle eftersom jag har en planta av denna sort som förväntas ge skörd till hösten. Jag kommer nog att utesluta torrhumlingen helt eftersom Bramling Crossen jag har är i pelletsform och det lämpar sig inte för detta ändamål. Där emot skockade jag i en riklig giva av denna sort när koket var avslutat.
Nu jäser ölet fint hemma i vardagsrummet och det lukar friskt om jästen. Där emot luktar det inte lika friskt om midsommarölet "Fools Gold". Som jag skrivit tidigare använde jag Whitbread Ale jäst till detta och den tog tid på sig att komma i gång. Nu luktar ölet markant av plast. Hade hoppats att det skulle försvinna i sekundären, men dofen finns kvar och jag tycker även att det finns en hint av plast i smaken. Inte alls denna angenäma bitter som jag hoppats på. Tråkigt på 10 liter öl som hade potential. Får tänka om snabbt om det ska bli något till midsommarfesten. Har någon som läser detta en aning om varför det liktar plast, trots att jag använde samma utrustning som vanligt, får ni gärna skriva en kommentar. (Tack på förhand)

Systembolagen har som tur var släppt massa intressanta sommaröl i år också. Får väl konsultera den butiken om jag inte får ihop ett bra midsommaröl. Passade på att provsmaka Mowhawk Summer och Oppigårds Summer Twist som avslutning på bryggardagen. Jag gillar verkligen de öl som Mowhawk har lanserat under våren och därför var förväntningarna höga, trots att Beer Sweden har slagit hål på några förväntningar med deras recension. Jag gillade dock ölet skarpt, men av de tre öl de lanserat i år kommer det på en tredjeplats. Ölet är inte så friskt och citrussmakande som man skulle kunna tro med tanke på all den amerikanska humlen, men visst smakar det sommar...en besk sådan. Om Oppigårds Summer Twist twistar de lärde, jag tyckte inte att den var så god. Det är som de säger en utveckling av Amarillo Spring och visst är det Amarillo i detta öl. Mycket Amarillo. Tyvärr tar detta överhanden och det blir lite väl mycket smak av växtsaft och gräs. Jag gillar denna humlesort men inte i för stora doser, hade gärna sett att Bramling Cross och Pacific Gem smakerna hade fått lite mer utrymme.

Det var allt för denna gång, håller tummarna för att plastsmaken försvinner och ladda för kommande bryggder. Innan jag stänger igen bryggeriet för sommarlov ska jag brygga HellVete II, Midnatts Porter och Bröllopsöl. Hoppas att det inte behöver bli en ny midsommaröl...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0