Vild jul!

Jag vet inte vad det är med mig och Whitbread Ale jäst (Brewer's Choice 1099) det är inte första gången det strular. I våras blev midsommarölet fördärvat och nu hade jag denna jäst i julölet också. Efter primärjäsningen tyckte jag att ölet hade fått en viss bismak av plast, samma som midsommarölet. Men eftersom smaken inte var lika kraftig denna gång hoppades jag på att den skulle försvinna under sekundären. Visst försvann plastsmaken, men jag märkte att ett vitt lager bildats på ölet, inte allt för olikt det lages som förnärvarande finns på lambicen som jäser i källaren. På något sätt har vildjäst smugit sit in i ölet. Det brittiska julölet med porter- och kryddkaraktär som jag förväntades brygga förvandlades med ens till ett belgiskt experiment öl! Typiskt. Ölet har fått en klart tydlig syrlig smak, inte alls illasmakande men inte det som jag hoppades på. Jag är besviken över misslyckande, men tänker löpa linan ut och hoppas på att det kan bli drickbart efter primningen.

Nu kan man undra varför jag använde denna Whitbreadjäst över huvudtaget? Svaret är att de två sommaröl jag bryggde med den var mycket goda och jag hoppades på att få den goda brittiska alekaraktär jästen kan ge då den är som bäst.

Som plåster på såren köpte jag många julöl på systemet idag, ser fram emot att prova igenom dessa drycker!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0