Jästfest!

Jag troddee aldrig att det skulle ta sån fart på jäsningen som det gjorde för den senaste brygden. Jästen som användes var "Wyeast Belgian Stron Ale", vilken jag har använt flera gånger för ut. Den brukar inte flocka sig särskillt mycket, men nu när den fick jobba i lite varmare miljö hände det grejer. Efter en timme var det full aktivitet i tunnan, den höga värmen (ca 25 grader) gjorde att jästen flockade sig kraftigt på ytan. Hela innehållet i tunnan liknade mer gröt blandant med äggröra, än vad det liknade öl.
Dofterna skiljde sig mycket ifrån hur det brukar lukta av denna jäst. Inte helt oväntat var det mycket fruktestrar och fenoler som dominerade. Självklart kunde jag inte hålla mig ifrån att provsmaka, och det smakade...intressat.
Det var väldigt svårt att toppskörda jästen eftersom den var så klumpig, men det är nog lika bra att skaffa en ny jäststam med tanke på att den borde mutera sig ganska frikst under rådande förhållanden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0