Värmeslag!

Det har varit en arbetsam vecka för jästsvamparna i tunnan. Utjäsningnen har varit över förväntan. På en vecka har de lyckats med 88%, WOW! Storartat för en Belgian Stron Ale. Att tillsätta champagnejäst till "Julbelgaren" känns lite onödigt nu, då SG låg på 1007. Torrare än så får det inte bli. Nu smakade ölet mest citron, lite för syrligt. Ingen smak av stjärnanis eller apelsin eller rostningen från Special B. Lite tråkigt. För att kompensera detta slängde jag i en näve med stjärnanis i sekundären. Hoppas det ger lite effekt. Funderar även på att torrhumla lite med Saaz eller EKG, men jag är rädd att humlen kankse tar överhanden då.

När jag ändå var nere i bryggeriet passade jag på att se till körsbärsölet. Det smakade och luktade mycket vinäger. Men en ordentlig laddning körsbär till och sen får vi hoppas på det bästa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0