Helgens julöl, en resumé. Och en glöggrapport.

Det blev en bunkringsvända med julöl i fredags. Och efter de en tillhörande spontanprovning. Den första ut var Snowblind. Förväntningarna var inte allt för höga, men att det skulle vara ett öl fullproppat med amerikanahumle och en högbeska hade jag förväntat mig. Visst var det gott om humle, men hopbursttekninken gjorde att beskan blev väldigt märklig. Beskan låg bara framme i munnen och försvann lika fort som den kom. Hade önskat lite mer eftersmak och en större bittergiva i bryggden. Tror inte att jag kommer att prova hopbursting, om resultatet blir så här platt. Kommer inte porva Snowblind igen heller.

En trevlig överraskning var St Eriks barley wine. Jag har aldrig riktigt gillat deras öl, men denna barley wine var mycket trevlig till en pepparkaka med Stilton ost.

Arbita är ett amerikanks bryggeri som jag inte har provat något i från tidigare. Deras julöl har en tydlig humle doft men inte alls vad man skulle kunna förvänta sig efter att ha läst på ettiketten. Smaken var inte allt så kraftig som jag trott. Bra maltighet och inte allt för hög beska, här kunde de att laddat med ännu mer humle. Ölet faller lite platt eftersom man föväntar sig lite mer bett.

Fullers visar i år igen att de kan göra bra julöl. Deras kontribution till sortimentet är mycket gott. En viss marmeladighet går att ana i smaken, förutom det finns smörkola toner och en lätt rostad smak, avslutat med en markant, mjuk beska. Än så länge årets favorit.

Dessvärre har inte svenskarna lyckats locka mig i år. Nynäshamn gör som vanligt sin Mysignen Midvinter, men jag tycker att den smakar för mycket jäst. Ölet är aningen kvalmigt och jag tröttnar på smaken innan glaset är slut.

Och glögg då? Jajjamensan nu är årets glögg tappad på flaska. Nog hade den jäst ut dåligt och var på tok för söt. Detta gick att åtgärda med en tömning av diverse slattar från barskåpet. Riga Balsam, polsk honungsvodka och Becherovka var några av de under åren köpa souvernirer som fick sluta sina dagar i årets glögg. Och det gjorde susen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0