Challenger IPA

Här om dagen var det dags att prvsmaka Challenger IPA, efter 4 veckors primning. Som många singelhop öl blir humlekaraktären lite platt och smaken inte så komplex, trots att Challenger är en allroundsort. Humle smaken var lite parfymig och nästan kvalmig. Tyvärr jäste ölet inte ut som beräknat, utan stannade på FG 1022 vilket gav ett fylligt men lite sött öl, hade hoppats på en torrare karaktär som passar bättre till IPA. Antar att det har med jästvalet S-04 att göra, för det smakade väldigt mycet jäst också. Med andra ord blev ölet ingen klassiker och jag är ganska besviken över resultatet. Vad det gäller jästen har jag inte haft problem med torrjäst direkt i jästunnan förut, men vad jag har förstått från olika forum så blir torrjästen bättre om man gör en förkultur eller återanvänder den så att det inte följer med för många döda jästceller.

På lördag är det stora hembryggardagen och då ska det bryggas Påsköl i mitt lilla bryggeri. Om det blir en ale eller lager är ännu inte bestämt. Det beror på vädret och temperaturen i garaget eller källaren.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0