Monsterbatalj

Enligt de gamla sederna och traditionerna brygger man inte på sommaren. Punktum. Det är kankse lika bra att följa de gamlas råd. Just nu finns inte möjligheten till detta, därför får jag koncentrera mig på att smaka olika öl och låta mig inspireras för vad som komma skall.

Kvällens smakprov bestod av två riktiga monster, först Biere Nouvelle från Braserie St Sylvestre och sedan Thre Reverend från Avery. Två starka rackare med abv 10 % och med en flaskstorlek på tok för stor för att man skulle kunna tala sammanhängande efter att ha tömt den själv (som tur hade jag sällskap). Men där slutar likheterna.

Biere Nouvelle var väldigt intressant eftersom det var första gången jag provade en frans Biere Du Garde. Jag är måte säga att det var över förväntan. Till en början tyckte jag att det smakade som en "vanlig belgisk blone ale", men det ändrade sig. Kroppen var förvånadsvärt lätt och den höga alkoholstyrkan var inte så på trängande som den skulle kunna vara. Ölet var mycket "sommrigt", en i sällskapet tyckte till och med att det smakade hallon(!?!?) Vi drack ölet till en grillmiddag och det passade utmärkt till detta.

Sedan var det Avorys tur och visa vad deras monster quadrupel hade att bjuda på. Här bjöds det på en mycket komplex doft, söt maltig och rostad. Kroppen var betydligt störren än hos den franska vännen. Till en början kändes även detta öl rellativt lättdrucket, men efter ett glas var man ganska mätt på denna smakbomb. Ett komplext sippar öl som passar bättre framför brasan än på stranden.

Hur som var det två riktigt goda och välgjorda öl som bjöd på både överraskningar och uppfyllda förväntningar. Men jag förstår inte varför de envisas med agg sälja dessa starka goda öl på stora flaskor. Dels blir de fruktansvärt dyra och sen är det inget man öppnar för sig själv eller delar med en vän. De kraftiga smakerna gör att (i alla fall jag) man tröttanr på ölet innan det tar slut och det känns som slöseri att balja i sig 75 cl monsterbrygd när man egentligen är nöjd efter 15 cl. En 33a hade varit lagom att dela på, eller till och med peta i sig själv om man är på det humöret.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0