Reflektioner efter en dags bryggande

Så här på kvällen men ett glas Mythique i handen ser jag tillbaka på dagens arbete och inser att det faktiskt var en sak som fungerade över förväntan. Jästen! Jag använde mig av en gammal Belgian Strong Ale, men det var så lite jag hade att jag var tvungen att göra två förkulturer. Först gjorde jag en vanlig kultur som fick stå i 3 dagar, efter det hällde jag av allt utom bottensatsen och fyllde på men ny fräsh vört och lät det stå ytterligare 3 dagar. Detta gjorde susen och jästen växte till sig ordentligt.

En annan ny sak som jag gjorde i bryggeriet idag var att kyla med termometer, på så sätt kunde jag hälla i jästen vid rätt temperatur. Förkulturen och temperaturen gjorde att allt kickade igång med det samma. 6 timmar efter avslutat bryggning kunde jag topp skörda tillräkligt med jäst för nästa bryggning!!! Häftigt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0