Sommar!

Nu är det sommar, för att nu har jag provat sommarölet! Äntligen har jag kommit ifrån hussmaken. Kan det ha varit försvarets iso-kärl som orsakat det? Ölet var friskt, beskt och lättdrucket. Precis ett sådant öl man vill ha en var sommardag. Humlet dominerade ölet med den tydliga barrskogsdoften från Columbus och de citrus- och frukttoner som är signifikant för amerikankshumle. Vetemalten kom lite i skymundan av den kraftiga humlen, men gjorde sitt till när det gällde skummkronan. Jag är med andra ord nöjd med ölet.

Den senaste tidens vurm för Saison har fortsatt. I går dracka jag Brooklyns Sorachi Ace. Har inte varit allt för förtjust i deras öl på sistonne, men denna gång har de lyckats. Ölet är en singelhop med den japanska humlesorten med samma namn som ölet och det är sekundärjäst med champanjejäst. Båda dessa ingredienser har en stor påverkan på ölet, humlet med sin typiska citronskalskarraktär och jästen ger en vinöston över drycken. Utöver dessa finns en märklig dillsmak och en ekighet i ölet. Mycket gott, men lite dyrt.

Ovannämnda faktorer har gjort att det har börjat klia i bryggartarmen. Jag tänkte att jag skulle försöka mig på en Saison. Saisoner ska jäsas varmt, och det passar bra med tanke på klimatet just nu. Att de traditionellt ska bryggas i mars får jag se mellan fingarna på, jag har ingen lust att vänta. I dag kickade jag igång en förkultur på en belgisk jäst, nu ska jag bara åka och köpa en ny termometer sen blir det brygga av!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0