Barley Wine

I sommras bryggde jag en barley wine på landet. Nu var jag på landet i helgen och tog hem svagdrickaflaskan där det hade sekundärjäst över vinter. Ölet såg ut att ha klarat sig väl och hade jäst t till SG 1025 vilket jag tycker är helt ok med scottich ale jäst, en viss restsötma gör inget i en barley wine med ABV på 9,6%. Det som slog mig när jag provade ölet var den påtagliga doften av vinbär, mycket angenämt. Nu ska jag tillsätta lite färskjäst och butteljera det för att sedan lagra ett tag till. Frågan är om det blir till påsk eller midsommar som den första riktiga provsmakningne ska ske.
Det som hägrar här näst är morgondagens resa till Glasgow. Hoppas att jag kommer snubbla över några öl som är värda att nämna här i bloggen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0