Fortsätter att vänta på sommaren.

Livet förändras hela tiden och går in i nya faser. Just nu är en sådan ny fas. Detta betyder att bryggandet ligger lite lågt för tillfället för att lämna plats och viktigare saker. Men när tid ges, smyger jag ner i bryggeriet och tittar till ölen och utrustningen. Snart går det nog att få tag i lite körsbär för att hälla i lambicen som stått och surnat till sig i över ett år. Ska bli spännande och se vad detta kan bli.

I glaset fortsätter jag att hälla upp sommarens sortiment av ale och andra goda drycker. I dag blev den Black Isle Yellow Hammer. Tänk nu börjar jag längta tillbaka till Skottland igen. Ölet är vacket gyllene med en härlig doft av citronskal. Smaken är frisk, vilket kan bero på vetet som finns i ölen, men den typiska "skottska smaken" finns med på paletten den med. Med sin låga abv på 4% är detta en riktgt härlig törstsläckare under soliga dagar.

Vidare i sommarölsdjungeln visar Sigtuna på nytt att de är ett av Sveriges mest intressanta bryggerier. Deras sommar IPA innehåller allt man vill ha av en IPA så som citrus, markerad och frisk beska samt en lagom restsötma. Trots sina 7% är den förädiskt lättdrucken. Tummen upp igen för Sigtuna!

Kommentarer
Postat av: Fredrik

Tycker din åsikter ang. Sigtuna Summer går 100% i mina. Jag har väldigt svårt att uppskatta något annat krogen har i lager efter ett glas. Därför brukar jag straffa mig med att dricka annat först.

Men som oftast blir det bara en "annat" först, eftersom frestelsen blir för stor. Det är kärlek som inte går att tygla...

2011-06-27 @ 00:00:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0