Om det inte strular så är det inte på riktigt.

I söndags var det dags att brygga sommarens grillöl. Förutsättningarna var på topp, med kraftig förkultur och en tidig morgon för att slippa stressa igenom arbetet. Denna gång provade jag en gamal mäskmetod, att mäska i ugnen. Det gav ett bra resultat. Efter att ha värmt upp mäsken till 67 grader i en 10 literskastrull, satte jag in hela rasket i en 80-100 gradig ugn. Där fick det stå och mysa i en och en halv timme. Till skillnad från att mäska i isokärlet hade teperaturen ökat med två grader, i stället för minskat med det samma som det brukar. En tanke som kom upp var att man kanske skulle försöka sig på en långsam stegmäskning i ugnen, där temperaturen sakta höjs till önksad nivå.

Men säg den lycka som varar. När det blev dags att laka och jag skulle ta tempen på lakvattnet la termometern av. En helt ny termometer!!! Det fick spatt och påstod att vattnet var 125 grader varmt. Som tur var har jag en resevtermometer...trodde jag! Min gamla hederliga glastermometer hade dagen till ära gått av på mitten.

Jag blev tvungen att laka på kän. Och resultatet blev där efter, istället för en densitet på 1045, fick jag ett värde på 1035. För att kompensera för denna förlust kokade jag ner 2 liter vört i en gryta vid sidan av. Detta kompenserade lite, men inte tillräkligt.

Till slut hamnade all vört avkyld och syresatt i jästunnan, trots dåligt utbyte och igenkleggat humle i kulventilen på kokkitteln. Men jävlar va gott stamvörten smakade. Som att äta en grapfrukt på en utflykt i tallskogen. Om jäsningen går som den ska, kommer det finnas 15 liter härlig amerikanks pale ale till sommaren.

Iväntan på solens återkomst passar jag på att dricka Saison Dupont som kom som nyhet till systemet förra månaden. Ett helt fantastikt öl enligt mig. Har inte druckit Saison tidigare, men det kommer garanterat bli fler.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0