Sommaröl, jo jag tackar jag!

Passerade ett systembolag igår och insåg att jag inte hade varit där på väldigt länge. Jag visste att sommarölen har släppts, men i min lättja har jag bara låtit det passera. Väl inne i butiken såg jag att det fanns en uppsjö med öl som jag inte sett tidigare. Jag var helt enkelt tvungen att köpa en av varje, av de som såg intressanta ut. När jag kom till kassan tittade kassörskan på mig och sa: "Bara nyheter och inte en enda ljus lager ser jag." Jag måste medge att det var en väldigt observant kassörska. De ljusa lagerölen fick stå kvar på hyllan denna gång. Sedan sa hon "Men Brooklyns Summer Ale är ju nästan som en ljus lager". Även där hade hon rätt. När jag kom hem passade jag på att prova just denna sommarbrygd. Jag måste tyvärr säga att det inte var så mycket att hänga i julgranen (eller midsommarstången skulle kankse vara mer passande). Men det är klart ett ljust öl, piggelin doft och låg beska för genast assosiationerna till sommaren (läs gräsklipparöl). Åter igen har New Yorkarna gjort ett öl som gilder mellan genrerna, det smakar brittiskt men ändå med en touch av USA, låg kolsyra, fruktigt och citrus på samma gång och med en lite söt avslutning. Jag spår att detta öl kommer man se i handen på trendiga pojkar när de kommer glidande på sin damcykel över Södermalm i sommar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0