Ny i bokhyllan

Här om dagen läste jag ut Gordon Strongs "Brewing better beer". Jag hade blivit förvarnad att den skulle vara väldigt amerikansk och att Strong gillar att slå sig själv för bröstet och tala om hur duktigg han är på att brygga öl. Visst stämmer det, han är säkert mycket duktigt på det och han är väldigt duktig på att framhäva sig själv. Strong säger inte vad som är rätt eller fel utan säger hur man kan göra och framför allt hur han gör själv. Nog för att det är en bok för den avancerade bryggaren, men i bland hoppar han över en del som han ser som självklart, fast man själv som läsare kanske inte ser självklarheterna. Jag hade önskat att det var lite mer illustrationer hur hans utrustning ser ut och att han kunder vara lite mer precis i det han skriver, det blir lite väl subjektivt ibland. Men visst blir man lite inspirerad till att utveckla sitt bryggande och en del tips är riktigt bra. Han har tex en ingåede lista om felsmaker och vad de kan bero på. Men när han kommer in på sina egna tips hur man undviker/lindrar bakfyllor tröttnar jag ganksa hårt.
Boken funkar som ett bra komplement och uppslagsverk men inget man sträckläser, stora partier gick jag för bi kursivt, man tröttnar på självgodheten efter ett tag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0