Home grown

Nu är det gjort! Årets sköd hamnade i en vörtgryta till slut. Det som inte hamnade i grytan åkte in i frysen. Ölet som humlen hamnade i var tänkt att bli en brittisk bitter/ESB beroende på hur besk humlen var. Jag har bara testat den genom att koka the på den för att känna att den hade någon beska över huvud taget.
I mäsken hamnade stora delar Biscuit- och Crystalmalt, men någon stans på vägen for bryggdjävulen i mig. I skafferiet stod ett paket med Saltå Kvarns fyrkornskross och innan jag viste ordet av var jag fullt upp med att förklistra och sen hamnade den in mäsken. Vi får se vad det blir utav det.
Lakningen gick mycket bra denna gång, inget stopp eller annat strul. Höll ett bra tempo med 1l/minut. Tycker dock att utbytet inte blev allt för bra, men det blev godkänt i alla fall.
Eftersom jag inte viste vilken alfa styrka jag kunde förvänta mig av min Target och Fuggels tog jag i lite i överkan med givorna. Vågade inte riskera att ölet skulle sakna bitterhet. Baksidan av dessa stora givor var en hel del rester i grytan, samt en stor förlust av vört som absobrtats av kottarna.
Stamvörten var mycket maltig med en markant rostad smak och även en viss beska. Det tyder på att det fanns lite alfa i kottarna. Vörten fick sällskap av Scottish Ale jäst. Nu återstår bara att vänta. Efter en dag jäste det ordentligt och det gick att toppskörda jästen. Till slutet av veckan blir det omtappning och förflyttning till garaget där temperaturen är mycket lägre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0