Tur att man bloggar...

Här om dagen kom jag på mig själv framför hyllan med Oktoberfestöl inne på systembolaget. Jag är ingen vidare fan av denna öltyp, men jag jag tänkte köpa ett par "bara för att". Någonstans i bakhuvudet kom jag ihåg fjolårets oktoberfest då vi provade 4 olika tyska öl och kom fram till att det skiljde mycket mellan de olika bryggerierna. När jag stod där kunde jag inte komma på vilket som var bäst, det jag mindes var att ett hette något med kloster och det var gott och Lövenbrau var inte så gott. I min abivalens gick jag på säkra kort och tog en Hofbrau och en Dogtober fest från Flying Dog (har alltid tyckt att det är ett coolt bryggeri). Väl hemma tittade jag igenom arkivet på bloggen och upptäckte att Hofbrau var det öl vi alla enades om var sämst. Som sagt, det man inte har i huvudet får man ha på bloggen.

I går drog årets Oktoberfest i gång i Munchen och jag firade detta med knödel och surkål som sig bör, självklart akompanjerades det av de två oktoberölen jag köpt. Hofbrau var inte så hemskt som jag kom ihåg, utan funkade riktigt bra till maten. Den flygande hunden var däremot en riktigt höjdare. Den kanske inte var stiltypisk men vem bryr sig om de tyska renhetslagarna? Dogtoberfest var mycket maltig med lätt rostade smaker och en markerad beska som inte tog överhanden. Skulle kunna funka vilken dag som helst på året och inte bara till knödel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0