Helt ok

Det gick ganska bra i natt när jag bryggde Gamla Enskede EPA. Inget strulade direkt, för utom att det var svårt att få till temeratur ökningen vid rasterna när jag gjorde en stor sats.
Där emot blev utbytet bättre än förväntat, så jag fick spä ut stamvörten med vatten för att inte lättölet ska bli för starkt. Borde egentligen spä lite till, eftersom med den beräknade utjäsningen kommer ölet att hamna på 2.3 % vilket är lite för högt. Jag vågar dock inte spä mer, eftersom även beskan kommer att späs ut. Jag får hoppas att utjäsningne blir lite sämre i stället.

I dag fick jag äntligen brevet från Humlegården, innehllandes ölslangar. Nu fungerar fatölsanläggningen som den ska, med sytråd och allt. Nu gäller det bara att få till kolsyran så den blir som jag vill ha den. Tittade i en tabell hur mycket man ska tillsätta, men jag tycker inte att det stämmer riktigt. Får forska i det hela.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0