Borde lära mig av misstagen...

Jag måste erkänna att jag är ganska sur, dels på mig själv och dels på en viss butik som ligger på Södermalm i Stockholm. Anledningen att jag är sur på mig själv är att jag har handlat i den ovan nämda butiken trots att jag lovat mig själv att aldrig mer göra det. Jag köpte ett paket jäst där för mindre än en månad sen. När det var dags att brygga med jästen såg jag att "bäst-före-datumet" var passerat sedan en tid innan jag köpte paketet. Jag åkte in till butiken och sa att de hade sålt gammal jäst. Svaret jag fick var att alla deras jäster var gamla. Men de säljer dem till fullt pris, eftersom de påstår att tillverkaren säger att man kan brygga med dem. Efter långt tjaffsande fick jag en viss del av pengarna tillbaka och åkte hem för att försöka brygga med den gamla jästen trots allt (de hade självklart ingen fräsch jäst att byta till).
Ett dygn efter jag "smackat" paketet hade det in svällt någonting... Där stod jag med en färdigkokt vört och skulle dra iväg på semester några timmar senare. Det var bara att hälla i jästen. Inget hade hänt på 6 timmar.

Nu sitter jag många mil från bryggeriet och kan inte kolla om det har kickat igång än. det ända jag kan göra är att hoppas på det bästa, och svära lite för att jag jag inte lär mig av mina misstag. Det är nämligen andra gången jag försöker få en gamla (över 6 mån) Scottish Ale att jäsa. Förra gången gick det åt h*llvete!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0