FWH - WTF

Dags för lagerbryggning. Har inte hållt på särskillt mycket med det. Detta blir det femte i ordningen, men det var länge sen sist. Tyckte att det var bäst att passa på så länge man har ett källargolv som håller 11 grader.

Jag har börjat gilla mitt nya arbetssätt, att laka och mäska enda dagen och koka dagen där på. På det sättet kan jag fokucera på ett moment i taget och det tar inte så mycket tid av dagen. (Ok summan blir att det tar mer tid, men så känns det inte när man delar upp de på två dagar).

När det handlar om lager är det Saaz humle som gäller, enligt mig. Denna gång tänkte jag även prova att ha i lite Styrian Golding/Bobek från Slovenien. Jag minns att det faktisk var rätt god öl i det landet, så nått gott måste den humlen ha med sig. Vid mäsktillfället täkte jag använda mig av First Wort Hopping (FWH), men med tanke på att jag lät gå närmare ett dygn mellan lakning och kokning kan man snarare prata om torrhumling av vörten. När det väl var dags för kok var det en riktigt grisig sörja som jag fann i grytan. Efter ännu mer humlegivor såg inte vörten särskillt mycket trevligare. Totrs kylning i annat kärl är kokgrytan och sedan omtappning till jästunna, så ser inte det jäsande ölet särskillt aptitligt ut. Skulle inte ens vilja dricka det med sked. Vi får se vad detta slutar WTF!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0